Blog Image

In balans met Hoofdweg

Gevoelens, wat moet je ermee…?

actualiteit Posted on 10 feb, 2021 11:08


In de westerse wereld speelt ons denken een grote rol. We gaan ervan uit dat alles gebeurt vanuit ons denkend brein. Descartes zei het al ‘Cogito ergo sum, ik denk dus ik ben’. Ook Plato bevestigde dat lichaam en geest te scheiden zijn. Maar is dit wel zo?
Wat gevoelens zijn, dat weten we precies. Maar waar ze vandaan komen, wat ze allemaal met ons doen, daar kunnen we moeilijk op antwoorden. 

Gevoelens hebben een grote impact op ons functioneren, op de goede werking van onze cellen en het gebruik van het DNA. Gevoelens hebben invloed op onze gezondheid, op ons welzijn én op onze levensduur. 
In 2009 werd de Nobelprijs voor geneeskunde gegeven voor de studie die aantoont dat stressgevoelens de levensduur van de mens direct beïnvloeden, door het verkorten van de telomeren op het DNA. Het immuunsysteem staat in direct contact met het centraal zenuwstelsel en gevoelens sturen de mate van chronische ontsteking. Ons heel metabolisme, tot en met de darmflora, wordt mede gestuurd door onze gevoelens. 

Wist je dat je hier zelf iets kan aan doen? 
Neem 3 keren per dag 5 minuutjes de tijd om rustig te gaan zitten, zonder telefoon of andere afleiding. 
Adem rustig in en uit, door de neus en trager dan je gewoon bent. 
Probeer een gevoel van rust, dankbaarheid op te roepen. Een lekker geurtje, een foto, een muziekje kan hierbij helpen. 

Zo kan je je lichaam even resetten in deze tijden, die de meesten onder ons als moeilijk, stresserend of uitdagend ervaren. Je kan even letterlijk ‘op adem komen’

Wil je meer weten over de invloed van gevoelens op ons lichaam? Dan raad ik je het boek ‘het emotionele DNA, gevoelens bestaan niet, zij ontstaan’ van Prof. Dr Pierre Capel aan.

Wil je meer aan de slag met je ademhaling, met hartcoherentie en het inzetten van positieve gevoelens, neem gerust contact op met Hoofdweg.



Wat doen je gedachten met je lijf?

zorg Posted on 27 nov, 2020 10:09

Een maand geleden mocht ik in Antwerpen, nog voor de verstrengde coronamaatregelen, een dag opleiding geven, met als thema ‘met meer veerkracht aan het werk’. 1 van de deelnemers nam plaats vooraan en sloot zich aan het biofeedbacktoestel aan. Dit toestel bestaat uit een oorsensor en geeft mooi weer wat de invloed is van iemands gedachten en emoties op zijn/haar lichaam. 

Eerst mocht de deelnemer eventjes gewoon rustig ademen (blauw). Ze kende de andere deelnemers niet, zat vooraan in het zicht dus dit was voor haar toch een redelijk stressvolle toestand. Je ziet links op de grafiek dat haar hartritme onregelmatig verandert en zit rond de 90 slagen/minuut. 

Na een minuutje vroeg ik haar om aan een situatie te denken die haar onlangs nog boos maakte of frustreerde. Je ziet (rood) dat haar hartritme onmiddellijk steeg naar ongeveer 100 slagen/minuut. 

Nog  een minuut later liet ik haar aan iets of iemand denken, dat/die haar heel gelukkig maakt. Haar hartritme (groen) versnelt en vertraagt dan direct heel regelmatig en er komt een heel ander patroon tevoorschijn. 

Zij werd onmiddellijk coherent. Dit is een optimale toestand van het lichaam waarbij de ademhaling en het hartritme synchroon gaan verlopen. Deze toestand zorgt dat je lichaam ‘reset’. Je doorbreekt de stress-reactie in het lichaam en het lichaam komt tot rust. 



Terugkeren om vooruit te kunnen

Algemeen Posted on 12 sep, 2020 15:21

Om iets op te bouwen

Is moed en moeite nodig,

Inzicht en voorzienigheid,

Volharding en vertrouwen.

Maar de droom van het begin

Blijft het vuur

Waarin alles wordt gesmeed. (Kris Gelaude)

Vandaag heb ik, op zoek naar een document, heel mijn kast van Hoofdweg opgeruimd en kwam ik bovenstaande tekst tegen. Op een goed moment:

Na een deugddoende vakantie in eigen streek, ben ik maandag weer opgestart met individuele sessies. Verschillende klanten hebben deze week een afspraak voor een sessie hartcoherentie. Toch heeft één enkele klant haar afspraak weer geannuleerd. Nochtans gaan alle sessies in de buitenlucht door en heb ik het gevoel dat iedereen wel heel veel deugd heeft aan hartcoherentie en de coaching van deze fantastische, eenvoudige en meetbare techniek.

In deze toch wel onzekere periode, waarin ik zelf heel hard bezig ben met de betekenis van veerkracht, en wat die voor mezelf en ook voor anderen kan betekenen, is het heel belangrijk om terug te keren naar het begin, naar die oorspronkelijke droom en het enthousiasme waaruit alles is begonnen. Om van hieruit weer verder te kunnen, steeds meer op weg om elke dag die droom verder uit te bouwen! Ben jij ook op zoek naar je eigen vuur, je eigen droom en je eigen veerkracht? Je bent van HARTe welkom voor een sessie hartcoherentie of loopbaancoaching.



Een nieuw avontuur

Algemeen Posted on 19 aug, 2020 11:29

We staan aan het begin van een nieuw en groot avontuur. Dit is één van de (kleinere) bomen die zijn moeten wijken voor de bouw van onze nieuwe gezinswoning met ruimte voor de praktijk van Hoofdweg. 

Deze beuk is in juli omgedaan en de wortels met een deel van de stam zijn blijven staan om gemakkelijker verwijderd te kunnen worden door de grondwerker. Dit weekend zagen we het nieuwe ontluikende groen. Het eerste woord dat in me opkwam was ‘veerkracht’. Over veerkracht zijn al heel veel woorden geschreven en gesproken. Maar voor mij is veerkracht telkens opnieuw kiezen voor ‘nieuw leven’ en ‘niewe wegen durven gaan met de blik op onze droom’
We willen heel ‘circulair’ bouwen : met houtskelet en strobalen, met leem en zo weinig mogelijk impact op het milieu. Ons huis komt ook te staan vlakbij een natuurgebied. Zo kan Hoofdweg ook programma’s aanbieden in én met de natuur. Want het is bewezen : de natuur en bewegen in de natuur werkt helend!

We zullen nog veel veerkracht nodig hebben dit en volgend jaar tijdens de bouw. Maar we geloven heel sterk in onze droom en in een plek waar wijzelf, maar ook de klanten van Hoofdweg, tot rust kunnen komen en kunnen genieten van de helende en zuurstofrijke omgeving. 



Help, Online coachen? Of net niet!

actualiteit Posted on 22 apr, 2020 10:50

Ondertussen zitten we in onze 6de week van ons ingeperkt leven. Nu pas kom ik er toe om hierover iets op papier te zetten. Hoe dit komt : heel tegenstrijdige gevoelens wisselen elkaar af. En op sociale media zie ik heel veel verschijnen: heel veel coaches kiezen voor online coachen en zien de opportuniteiten van deze periode. Dit maakt mij onrustig en onzeker. Ik kies niet voor online. En die opportuniteiten… laat ons eerst maar gezond blijven, met elkaar overeenkomen, ons werk en huishouden op elkaar afstemmen, emotioneel verwerken dat ons leven en onze relaties er op dit moment anders uitzien… 

Op dit moment ben ik ‘werkloos’. De groepsessies hartcoherentie zijn afgelast. En de individuele sessies heb ik zelf stopgezet. Waarom niet online? Ik sta niet afkerig van techniek, ben een voorstander van mensen online te ontmoeten en met hen te vergaderen, maar online coachen en begeleiden van mensen met stress en lichamelijk stressklachten, en dit via de hartcoherentiemethode, daar kon en wilde ik me nog niet toe aanzetten. Dat past niet bij de manier waarop ik naar coachen (met hartcoherentie) kijk. Voor mij is de interactie tussen coach en coachee, datgene wat verbaal niet gezegd wordt, belangrijk. De begroeting bij het binnenkomen, dat oogcontact, die non-verbale reacties, dat kleine glimlachje, die horen onlosmakelijk bij het begeleiden van mensen. De subtiele veranderingen in de ademhaling, die een enorm verschil maken op vlak van coherentie, zijn niet te detecteren en te sturen via online coaching. Online coachen is een meer afgevlakt coachen voor mij. 

In Made in Limburg stond op 21 april een artikel “Dankbaarheid, geduld en zorg worden uitgeschakeld”. In dit artikel wordt objectief beschreven wat ik aanvoel en moeilijk onder woorden kon brengen. 
Het knuffelhormoon ‘oxytocine’ is een hormoon dat aangemaakt en bevorderd wordt door grouphugs, high fives, schouderklopjes, een stevige handdruk of kus, een fijne babbel en oogcontact. Dit hormoon vormt een tegengewicht aan het stresshormoon ‘cortisol’. 

“Vandaag uitgerekend in deze moeilijke periode, zijn al deze vormen van sociaal contact sterk terug gedrongen, waardoor we in een situatie van sociale deprivatie belanden”, aldus de auteurs Koen Hendrix (VKW Limburg) en Liesbeth Vandenrijt (Motmans & partners). “Sociaal en fysiek contact met teamleden, klanten,… is dan ook van wezenlijk belang om een veilige omgeving te creëren waarin groepsgevoel en solidariteit heersen. We communiceren nu eenmaal beter in levende lijve, met non-verbale ondersteuning. Empathie krijgt in een sociale en fysieke context veel meer ruimte dan bij het ontbreken van dit contact.”

Voorlopig werk ik dus achter de schermen door aan Hoofdweg. Ik maak materiaal in orde, verdiep mijn kennis, bereid een congres en sessies voor. Van zodra het weer ‘mag’, open ik ook weer mijn praktijk, mits aanpassingen zodat ik die anderhalve meter kan waarborgen. Maar dan ga ik weer ten volle voor het creëren van een veilige ruimte waarin ik de andere kan begeleiden vanuit mijn hart, op een manier die volledig past bij wie ik ben. 



Water maken met gevolgen…

actualiteit, Algemeen Posted on 29 jan, 2020 13:38

Of… hoe kleine ergernissen direct een effect hebben op je lichaam
Of… hoe een ergernis je plots mooie inzichten oplevert

Gisteren gaf ik een workshop hartcoherentie in een organisatie. Er waren 14 deelnemers. Per 2 kregen de aanwezigen een iPad met biofeedbacktoestel. Daarom werd elke ademhalingsoefening 2 keer gedaan. Terwijl de ene oefende, aangesloten aan het biofeedbacktoestel, oefende de andere ook maar zonder meting. 

Een bepaalde oefening ging voor de tweede keer van start, toen plots een deelnemer uit de eerste groep opstond, zich een glas nam en naar het toestel liep om spuitwater te maken. 

Ik volgde gespannen mee af, want dat ging lawaai maken. De deelnemer is zich van geen kwaad bewust en maakt dus veel lawaai in deze stille ruimte. 

Iedereen reageerde hierop: de ene door zich nog meer te focussen, een ander kijkt om zich heen, eentje schiet in de lach, een volgende geeft een opmerking: ‘dit kan nu toch niet waar zijn’ en : ‘is dit nu het moment daarvoor?’

Ik zette de oefening bewust niet stil. Op het moment dat de oefening afgerond werd, en iedereen naar zijn resultaten keek, bleek dat bij iedereen het biofeedbacktoestel een duidelijke onregelmatigheid in de hartslag en versnelde ademhaling heeft gedetecteerd. 

Een kleine (soms onbewuste) prikkel die op zichzelf niet stresserend hoeft te zijn, kan direct lichamelijke effecten veroorzaken en zorgt ervoor dat op dat moment je lichaam energie lekt. Het is niet de prikkel zelf die hiervoor zorgt, wel de manier waarop deze prikkel geïnterpreteerd wordt. De deelnemers die zich bleven focussen en het gebeuren konden loslaten, hadden minder negatieve lichamelijke effecten. 

Als je gedurende de dag meerdere keren ergert, of boos maakt, of ongerust of bang, dan zorgen al deze kleine en grotere energielekken ervoor dat je je ’s avonds uitgeput voelt.

Je lichaam regelmatig ‘resetten’ door een ademhalingsoefening kan ervoor zorgen dat je energielekken weer stoppen en je energie zelfs weer aangevuld wordt. 

Wil je hiermee aan de slag, individueel of in groep, of wil je meer weten? Neem gerust contact op met www.hoofdweg.be of bel op 0494 915619. Ik help je heel graag verder



De wonderen van hartcoherentie

Algemeen Posted on 08 mei, 2018 14:31

Een week geleden kreeg ik een mail van een deelneemster van één van mijn vorige workshops hartcoherentie. Zij stuurde me in bijlage een hoofdstuk uit het boek ‘antikanker’ van dr. David Servan-Schreiber. De titel van het hoofdstuk zegt al heel veel: “opnieuw contact maken met je levenskracht.”

Enkele fragmenten wil ik heel graag delen :

“Al 5000 jaar lang hebben alle grote medische en spirituele oosterse tradities geleerd dat je de teugels van je innerlijke wezen en je lichaamsfuncties zelf in handen kunt nemen door je geest te concentreren en je aandacht te richten op je ademhaling. We weten tegenwoordig uit talrijke onderzoeken dat die beheersing een van de beste manieren is om de invloed van stress op ons leven te verminderen. Het is ook een van de beste manieren om de harmonie te herstellen in onze fysiologie en om zo ons afweermechanismen te stimuleren.”

In dit hoofdstuk wordt ook een Italiaans onderzoek besproken waarbij proefpersonen een reeks weesgegroetjes in het Latijn moesten opzeggen. Meetapparatuur registreerde een volstrekt onverwacht verschijnsel: alle biologische ritmen (ademhaling, hartritme, bloeddruk en variaties in de bloedstroom van en naar de hersenen) begonnen met elkaar te resoneren. “Ze raakten op elkaar afgestemd, versterkten elkaar en kwamen in harmonie.” De onderzoeker dacht niet aan een wonder maar vond een eenvoudige verklaring. Hij vond de verklaring in het feit dat de rozenkrans door de gemeente gebeden wordt, in afwisseling met de priester. Elke strofe vraagt een enkele uitademing en tijdens de inademing is de priester aan de beurt. De proefpersonen hadden als vanzelfsprekend het ritme overgenomen dat hen vertrouwd was. Zonder dat ze zich ervan bewust waren, waren ze in een ritme gekomen van 6 ademhalingen per minuut. Dit is exact het ritme van hartcoherentie en ook het natuurlijke ritme van de lichaamsfuncties die gemeten werden. Zo ontstond een resonantie tussen al die ritmen, die elkaar zelfs onderling versterkten.

De onderzoeker dr. Bernardi ontdekte ook dat de bekendste Boeddhistische mantra ‘Om Mani Padme Hum’ precies dezelfde resultaten gaf. De ademhaling van de proefpersonen kwam als vanzelf in een ritme van 6 ademtochten per minuut.

Het is dus duidelijk dat de ontdekking van praktijken die leiden tot de harmonisatie van biologische ritmen ter bevordering van ons welbevinden en onze gezondheid al zeer ver teruggaat in de tijd.

Ik blijf dankbaar dat ik hartcoherentie heb leren kennen en sta elke keer weer verbaasd van de weldadige effecten van ademhaling en hartcoherentie op het hele lichaam.



Stress loslaten.

Algemeen Posted on 12 mrt, 2018 14:37

Een kort,
inspirerend verhaal over het omgaan met stress.

“Een leraar
psychologie loopt rond in het klaslokaal en vertelt over het omgaan met stress.
De leraar heeft een glas water in zijn hand. Alle leerlingen verwachten de
vraag of het glas halfvol of halfleeg is. In plaats daarvan vraagt de leraar
met een glimlach op zijn gezicht: ‘Hoe zwaar is dit glas?’

De
leerlingen geven antwoorden variërend van 25 gram tot 200 gram.

De leraar
antwoordt: ‘Het absolute gewicht doet er niet toe. De zwaarte hangt vooral af
van hoe lang ik het vasthoud. Als ik het een minuut vasthoud, is het geen enkel
probleem. Na een uur krijg ik pijn in mijn arm. En als ik het glas de hele dag
vasthoud, zal mijn arm gevoelloos worden en verlammingsverschijnselen vertonen.
Hoe langer ik het vasthoud, hoe zwaarder het wordt.’

De leraar
vervolgde: ‘Stress en zorgen zijn als dat glas water. Er even aan denken is
geen probleem. Als ik er langer aan denk, zal het me pijn gaan doen. Als ik er
de hele dag aan denk, zal het me verlammen. Ik zal tot niets meer in staat
zijn.’

Het is
belangrijk om stress en zorgen los te laten. Zo vroeg als je kunt. Accepteer je
situatie en richt je aandacht op wat je wel kunt doen. Vergeet niet om het glas
water op tijd neer te zetten.”

Ik las dit
verhaal en vond dit zo toepasselijk in wat ik doe en waarin ik mensen begeleid.
Ik leer hen niet hun glas leeg te gieten of op te drinken. Maar om af en toe
hun glas neer te zetten.

Met
hartcoherentie help je jezelf door af en toe doorheen de dag je stress los te laten. Door gewoon heel regelmatig te
ademen met een frequentie van ongeveer 6 ademhalingen per minuut, breng je je hart
in een bijzondere toestand. Hierdoor geeft je hart aan je brein het signaal dat
het lichaam in een veilige toestand is. Het lichaam is alert maar toch ook
ontspannen. 3 keer per dag 6 minuten oefenen is voldoende om de stress
aanzienlijk te verlagen.



Volgende »