Deze morgen was het, na 2 weken kerstvakantie, voor onze
kinderen weer moeilijk om op tijd uit bed te
geraken. Ook voor de vele studenten in blok en met examens
is er weinig tijd om uit te slapen. Daarom wil ik het in dit blogartikel hebben over het belang van pauzes en slaap.
Deze blog is een oproep om slaap serieus
te nemen, niet alleen voor je intellectuele productiviteit maar ook voor je
algemene gezondheid.

Je hebt voldoende slaap nodig om :

*Fysiek te herstellen
*Om je reflecterende brein nieuwe energie te geven
*Om nieuwe hersencellen te ontwikkelen
*Om de afvalproducten die je brein gedurende de dag heeft aangemaakt, af te
breken en te verwijderen.
*Om je emoties te verwerken en je emotionele stabiliteit te handhaven
*Om processen zoals groei, verjonging, herstel
van je immuunsysteem te activeren.

‘Onvoldoende slaap is een volksgezondheidsepidemie’. In de laatste 30 jaar hebben we onze slaap
gemiddeld met anderhalf uur ingekort.
75% van de mensen heeft tussen de 7 en 8 uren slaap nodig per nacht. Slechts
15% komt toe met minder dan 6 uren slaap per nacht. Maar… 60% van de mensen
denken dat ze tot deze laatste categorie behoren. Bovendien wordt je lichaam gewend aan slaapgebrek. We krijgen het gevoel dat we
ons aan minder slaap hebben aangepast, maar in werkelijkheid is het gewoon zo
dat we ongevoeliger zijn geworden voor de alarmsignalen van slaperigheid.

Toch is voldoende slaap nodig als je het beste uit je brein
wil halen. Ook is voldoende slaap nodig voor de rest van je lichaam. Zonder voldoende slaap word je dikker,
vatbaarder voor diabetes, ben je gevoeliger voor hartproblemen op jonge
leeftijd, voel je je minder gelukkig, gezond en sexy!

Ik wens je een goeie nachtrust !