Een kort,
inspirerend verhaal over het omgaan met stress.

“Een leraar
psychologie loopt rond in het klaslokaal en vertelt over het omgaan met stress.
De leraar heeft een glas water in zijn hand. Alle leerlingen verwachten de
vraag of het glas halfvol of halfleeg is. In plaats daarvan vraagt de leraar
met een glimlach op zijn gezicht: ‘Hoe zwaar is dit glas?’

De
leerlingen geven antwoorden variërend van 25 gram tot 200 gram.

De leraar
antwoordt: ‘Het absolute gewicht doet er niet toe. De zwaarte hangt vooral af
van hoe lang ik het vasthoud. Als ik het een minuut vasthoud, is het geen enkel
probleem. Na een uur krijg ik pijn in mijn arm. En als ik het glas de hele dag
vasthoud, zal mijn arm gevoelloos worden en verlammingsverschijnselen vertonen.
Hoe langer ik het vasthoud, hoe zwaarder het wordt.’

De leraar
vervolgde: ‘Stress en zorgen zijn als dat glas water. Er even aan denken is
geen probleem. Als ik er langer aan denk, zal het me pijn gaan doen. Als ik er
de hele dag aan denk, zal het me verlammen. Ik zal tot niets meer in staat
zijn.’

Het is
belangrijk om stress en zorgen los te laten. Zo vroeg als je kunt. Accepteer je
situatie en richt je aandacht op wat je wel kunt doen. Vergeet niet om het glas
water op tijd neer te zetten.”

Ik las dit
verhaal en vond dit zo toepasselijk in wat ik doe en waarin ik mensen begeleid.
Ik leer hen niet hun glas leeg te gieten of op te drinken. Maar om af en toe
hun glas neer te zetten.

Met
hartcoherentie help je jezelf door af en toe doorheen de dag je stress los te laten. Door gewoon heel regelmatig te
ademen met een frequentie van ongeveer 6 ademhalingen per minuut, breng je je hart
in een bijzondere toestand. Hierdoor geeft je hart aan je brein het signaal dat
het lichaam in een veilige toestand is. Het lichaam is alert maar toch ook
ontspannen. 3 keer per dag 6 minuten oefenen is voldoende om de stress
aanzienlijk te verlagen.